News Headline :
বোরহানউদ্দিনে গৃহ প্রদান উদ্বোধন উপলক্ষ্যে ইউএনও”র সংবাদ সম্মেলন বোরহানউদ্দিনে আইন-শৃঙ্খলা কমিটির মাসিক সভা অনুষ্ঠিত রাজশাহীর পুঠিয়ার বানেশ্বর হাটে কোটি টাকার রাজস্ব আদায় হলেও  উন্নয়ননের রেশ নেই  বোরহানউদ্দিনে রাতে ককটেল বিস্ফোরণ “এলাকায় আতঙ্ক আওয়ামী লীগ দেশ ছেড়ে পালায় না: বিএনপি নেতারাই পালিয়ে যায়।রাজশাহীর জনসভায় প্রধানমন্ত্রী বোরহানউদ্দিনে বীর মুক্তিযোদ্ধা আব্দুল হক চেয়ারম্যানকে পিটিয়ে জখম। বোরহানউদ্দিনে অবৈধ ট্রাক্টর কেড়ে নিলো আরমানের জীবন বোরহানউদ্দিনে জেলেদের মাঝে সুরক্ষা সামগ্রী বিতরণ বোরহানউদ্দিনে জমি দখল করতে সরকারি বরাদ্ধে নির্মিত বাজার ও মসজিদের টয়লেট ভেঙ্গে নিচ্ছে সাংবাদিকের কলমই পারে অপরাধীকে দাঁত ভাঙ্গা জবাব দিতে… প্রেসক্লাব সভাপতি অনু
“আশ্চর্য রুমাল” (৬ষ্ঠ ও শেষ পর্ব)/ সিডনিনিউজ টুয়েন্টিফোর ডটকম

“আশ্চর্য রুমাল” (৬ষ্ঠ ও শেষ পর্ব)/ সিডনিনিউজ টুয়েন্টিফোর ডটকম

“আশ্চর্য রুমাল” (৬ষ্ঠ ও শেষ পর্ব)

মুনিরা আক্তার

জেনি কিছুতেই রিককে ভুলতে পারছিল না,তাই নিজেকে খানিকটা গুছিয়ে নেয়ার চেষ্টাও ব্যর্থ হচ্ছিল বার বার।ইতোমধ্যেই রুমালের চমৎকারের উপর বিশ্বাস প্রায় উঠেই গিয়েছিল তার।তবে জোসেফ তাকে বোঝানোর চেষ্টা করল, ধৈর্য ধরতে।বিধাতা হয়তো তার জন্য আরো ভালো কিছু রেখেছেন।জেনি ক্ষিপ্ত হয়ে জিজ্ঞাসা করল,” তাহলে তোমার এই রুমাল রসিকতার মানে কী?” জোসেফ মৃদু হেসে উত্তর দিল, “এটা কোন রসিকতা নয়।এটা ঈশ্বরের মহিমার একটা ক্ষুদ্র প্রতিফলন।সৃষ্টিকর্তা মহান।তুমি যদি তার সৃষ্টি হয়ে মহৎ হতে পারো, তাহলে সবকিছুই পাবে যা তুমি চাও।এই রুমালের শক্তি তখনই উপলব্ধি করতে পারবে যখন মানুষের উপকার করবে।পরোপকার ওর খাদ্য স্বরূপ।
জেনি ভাবতে লাগলো, “তাইতো! বহুদিন হয়ে গেল আমি কারো উপকার করিনি। উল্টো কয়েকমাস আগে এক ভিখারি হাকডাক করছিল বলে তাকে গালমন্দ করে বের করে দিয়েছি।হয়তো সেই কারনেই এই রুমালের ক্ষমতা হ্রাস পেয়েছে।নাহ্! ঐ ভিখারিকে খুঁজে বের করে ক্ষমা চাইতে হবে তার কাছে।
বেশ কয়েকদিন ধরে জেনি ভিখারিকে খুঁজে বের করল।তারপর তার কাছে ক্ষমা চাইলো।নিজের জমানো আর বাবার কাছ থেকে নেওয়া কিছু টাকা, জামা কাপড়, আর খাবার দিল ভিখারিকে। ভিখারি বেশ খুশি হলো এবং তাকে আশির্বাদ করল।এরপর থেকে জেনি লক্ষ্য করল, তার জীবনে অনেক সমস্যার সমাধান হয়ে যাচ্ছে।বাবার চাকরি না থাকা সত্ত্বেও তাদের দিনকাল খারাপ কাটছেনা।
বরং বেশ ভালই কাটছিল।প্রয়োজনের তুলনায় বেশি পেনশন পেত তার বাবা, যেখানে অন্যান্য শ্রমিকদের পেনশনের টাকা দিয়ে সংসার চালাতে হিমশিম খেতে হতো।
“অর্থই অনর্থের মূল”।কথাটি একদম খেটে গেল জেনির ক্ষেত্রে।এত টাকার ছড়াছড়ি দেখে উড়াতে শুরু করল।যেসব জিনিস আগে করতো না তা করতে লাগলো। নাইট ক্লাবে যাওয়া, দামী মদ্যপান, জুয়া খেলা এসবেই মেতে থাকতো।তার কাছে হয়তো এটা রিককে ভুলে থাকার একটা সহজ মাধ্যম ছিল। এবার সময় এলো সমাজের, সুযোগ এলো এই জমানো বারুদে ছোট্ট একটা আগুনের ফুলকি ফেলে দেয়ার।ডান্স স্কুলের কয়েকটা ছেলে মেয়ের সাথে দেখা হয়ে গেল জেনির।
তারা রিক আর মারিয়ার সুখে থাকার গল্প বলছিল আর আকার ইঙ্গিতে জেনির ব্যর্থতা নিয়ে তামাশা করতে লাগলো। জেনির চাপা পড়া ক্রোধের আগুন যেন দাবানলের রূপ নিল।নাইট ক্লাব থেকে বেরিয়েই অনাকাঙ্ক্ষিত ভাবে তার চোখে পড়ল রিক আর মারিয়া রাস্তার পাশ দিয়ে হেঁটে যাচ্ছে। মারিয়ার কোলে একটা বিড়াল ছিল।
তুষার পরছে,এই সময়ে রাস্তায় গাড়ি খুব কম চলাচল করে।।হটাৎ বিড়ালটা মারিয়ার কোল থেকে নেমে রাস্তার মাঝখানে দৌড়ে গেল।ঠিক সেই সময়েই ধূসর রাস্তার অপর প্রান্ত থেকে একটা গাড়ি খুব দ্রুতই এগিয়ে আসছিল।জেনির হাতে সেই রুমাল, সে চোখ বন্ধ করে মনে মনে বলছে মারিয়াকে মরতে হবে। এখনই এই মুহূর্তে। বিড়ালটাকে কোলে নিয়ে মারিয়া দেখলো একটা গাড়ি খুব দ্রুতই তার দিকে এগিয়ে আসছে।সে আতঙ্কিত হয়ে যায়,স্থির হয়ে দাড়িয়ে থাকে।রিক দৌড়ে এসে মারিয়াকে সজোরে ধাক্কা মারে।
মারিয়া রাস্তার ওপাশে পরে যায়। তারপর!
তারপর কিছুক্ষন নিস্তব্দতা, চোখ খুলে জেনি যা দেখল তা দেখার জন্য সে মোটেও প্রস্তুত ছিল না।রিকের রক্তাক্ত নিথর দেহটা পরে আছে রাস্তার মাঝখানে।গাড়িটা তার মাথা একদম থেতলে দিয়ে চলে গেছে।মারিয়া চিৎকার করে উঠলো।কাদতে কাদতে রিকের কাছে গেল।রিকের নিষ্প্রাণ দেহটা কোলে তুলে নিয়ে চিৎকার করে কাদতে লাগলো।
রাস্তায় মানুষ জড়ো হয়ে গেল।পুলিশ এসে রিকের লাশটা নিয়ে গেল।জেনি গত দুই ঘণ্টা যাবত দাড়িয়ে সেই জায়গাটার দিকে তাকিয়ে আছে।তারপর আনমনে হাটতে হাটতে কোথায় যেন চলে গেল। দুই দিন পর জেনিকে ডান্স স্কুলের ছাদে পাওয়া যায়।রিকের নাচের কিছু জিনিস নিয়ে বসে আছে।
কয়েকজন মহিলা তাকে ধরাধরি করে বাড়ি দিয়ে আসে।তার বিদ্ধস্ত অবস্থা দেখে জোসেফ কান্নায় ভেঙে পরে। দিন দিন জেনির অবস্থা আরো খারাপ হতে থাকে।তাই তাকে বাধ্য হয়েই মানসিক হাসপাতালে পাঠাতে হয়।
পাঁচ বছর পর জেনি সুস্থ হয়ে বাড়ি ফিরে আসে।গত এক বছর বাড়িটা তালাবদ্ধ ছিল।কারণ গতবছর তার বাবা মারা গেছে।জেনিকে হাসপাতাল থেকে নিয়ে যাওয়া হয়েছিল বাবাকে শেষ বারের মত দেখার জন্যে।তখন জেনির কোনো অনুভূতিই ছিল না। এক ফোঁটা চোখের জলও পড়েনি।
জেনি সোজা তার বাবার রুমে গেল।রুমের ভেপসা গন্ধের আড়ালেও একটা চেনা গন্ধ ভেসে আসছিল তার নাকে।তার বাবার গায়ের গন্ধ।জেনি বাবার সব জিনিস দেখছিল।হটাৎ তার চোখ পড়ল টেবিলের ওপর রাখা ডায়েরির দিকে। ডায়েরিটা খুলে পড়তে শুরু করল জেনি।
জেনি মামুনি!
আমি জানি আমি তোমাকে জীবনে তেমন কিছুই দিতে পারিনি।তোমার কোনো সাধ পূরণ করতে পারিনি।কারণ, আমার তেমন সামর্থ্য ছিল না।তোমার ভবিষ্যতের কথা ভেবে তোমার জন্য কিছু টাকা জমিয়ে রেখেছিলাম। যা তোমার মামা আমার মৃত্যুর পর তোমাকে দিয়ে দেবে।তবে এই সম্পত্তির অর্ধেকটাই খরচ হয়ে গেছে তোমার জেদ ভাঙাতে।তোমার সেই রুমালের কথা মনে আছে যেটা তোমাকে দিয়েছিলাম? আসলে সত্যিটা হচ্ছে তাতে কোনো বিশেষত্ব নেই।
আমি চেয়েছিলাম তুমি যেন, কিছু পাওয়ার আকাঙ্ক্ষা থেকে হলেও মানুষের উপকার করো এবং একজন প্রকৃত মানুষ হও। তুমি যা কিছু পেতে আর ভাবতে যে ত হয়তো ঐ রুমালের ক্ষমতায় পেয়েছো ,আসলে তার সবটাই আমি দিতাম।কিন্তু লোভ আর জেদ যে তোমাকে এতটা অন্ধ করে দেবে ভাবতে পারিনি।
বাবা হয়ে তোমার এই পরিনতি সহ্য করা দুষ্কর।তবে আমি মনে করি তোমার এমন পরিনতি তোমার অসৎ হওয়ার করনেই। আমার বিশ্বাস তুমি একদিন ঠিকই নিজের ভুলটা বুঝতে পারবে। আমার আশীর্বাদ সবসময় তোমার সাথে থাকবে।পারলে আমাকে ক্ষমা করে দিও।
ইতি, তোমার হতভাগ্য পিতা।
জেনির চোখ ঝাপসা হয়ে আসছে।তার খুব কষ্ট হচ্ছে। মনে মনে ভাবছে হায় ঈশ্বর! যদি সে রুমালের সত্যিই কোন ক্ষমতা থাকতো! আমি আমার বাবার সাথে একটিবার দেখা করতে চাইতাম, শুধু তাকে বলতাম, আমি তার মেয়ে হওয়ার যোগ্য নই আর বলতাম একটা নাবলা কথা, আমি তাকে সত্যিই ভালোবাসি।

(সমাপ্ত)

Please Share This Post in Your Social Media

25 responses to ““আশ্চর্য রুমাল” (৬ষ্ঠ ও শেষ পর্ব)/ সিডনিনিউজ টুয়েন্টিফোর ডটকম”

  1. I really wanted to write a brief note to express gratitude to you for the unique tips and tricks you are giving out here. My considerable internet search has now been paid with brilliant strategies to write about with my classmates and friends. I ‘d assert that most of us site visitors actually are unequivocally blessed to be in a fabulous community with very many brilliant individuals with valuable hints. I feel somewhat fortunate to have come across the site and look forward to really more fun moments reading here. Thanks a lot once more for a lot of things.

  2. I and also my friends happened to be going through the excellent techniques found on your website and so unexpectedly developed a horrible suspicion I had not thanked the blog owner for those techniques. Those ladies ended up certainly warmed to learn them and have clearly been taking pleasure in them. Appreciation for actually being indeed considerate and then for finding certain tremendous subject areas millions of individuals are really needing to know about. My personal honest apologies for not saying thanks to earlier.

  3. hermes says:

    I am just writing to let you know what a superb discovery my friend’s child gained viewing the blog. She realized many pieces, with the inclusion of what it is like to have a marvelous helping character to make the mediocre ones very easily learn specific problematic things. You actually did more than her desires. Many thanks for rendering those warm and friendly, trusted, informative and as well as unique tips on your topic to Mary.

  4. I have to get across my gratitude for your kindness for all those that have the need for assistance with the situation. Your personal commitment to getting the message across appeared to be exceptionally useful and has continually empowered guys and women just like me to arrive at their desired goals. Your entire warm and friendly instruction implies a great deal to me and further more to my peers. Regards; from all of us.

  5. I’m also commenting to let you be aware of of the beneficial experience my girl gained studying your webblog. She learned numerous pieces, not to mention what it is like to possess an awesome coaching heart to make other people completely grasp chosen complicated subject matter. You really exceeded readers’ expected results. Thanks for displaying such great, trustworthy, revealing and as well as unique thoughts on this topic to Jane.

  6. off-white says:

    I not to mention my buddies appeared to be reviewing the nice tips on your site and so quickly developed a horrible feeling I never expressed respect to the web site owner for those techniques. These young men had been consequently very interested to read them and now have in actuality been using these things. Many thanks for genuinely really considerate and for picking out these kinds of useful information millions of individuals are really desirous to be aware of. My very own sincere regret for not expressing gratitude to you sooner.

  7. I needed to compose you that tiny word so as to give many thanks once again for all the lovely tips you have featured on this site. This has been incredibly open-handed with you giving extensively what numerous people might have sold for an ebook to end up making some money for themselves, notably considering the fact that you could have done it if you ever wanted. The good ideas in addition worked as a good way to realize that other people online have the same interest like my very own to learn a little more on the topic of this matter. I am certain there are several more fun sessions in the future for people who check out your blog post.

  8. golden goose says:

    I must show thanks to this writer for rescuing me from this type of setting. As a result of looking through the search engines and seeing tips which were not powerful, I was thinking my entire life was well over. Existing without the approaches to the difficulties you’ve resolved by means of your good posting is a serious case, and the ones which may have badly damaged my entire career if I had not noticed your web site. Your knowledge and kindness in controlling all the things was very useful. I’m not sure what I would have done if I had not come upon such a thing like this. I can at this time look ahead to my future. Thanks very much for the skilled and result oriented guide. I will not be reluctant to propose your blog post to anyone who should receive counselling on this subject matter.

  9. Thank you for all your labor on this blog. My daughter enjoys going through internet research and it’s easy to understand why. My spouse and i learn all about the dynamic manner you make sensible information via the web blog and as well as welcome response from the others on the matter plus our favorite simple princess is without a doubt studying a lot of things. Enjoy the rest of the new year. You’re the one performing a terrific job.

  10. I would like to show my gratitude for your kindness giving support to people who absolutely need guidance on the field. Your personal dedication to getting the solution all over ended up being pretty insightful and has continuously empowered those just like me to attain their objectives. The helpful hints and tips signifies much to me and additionally to my office workers. Thanks a lot; from each one of us.

  11. My husband and i ended up being now excited that Ervin managed to deal with his studies through the precious recommendations he discovered from your very own web page. It is now and again perplexing just to find yourself giving for free strategies that the others may have been making money from. We see we have got the website owner to thank for this. The main illustrations you made, the simple web site navigation, the relationships you can make it easier to engender – it’s everything astounding, and it’s really making our son and the family imagine that this situation is enjoyable, and that’s unbelievably fundamental. Thanks for all!

  12. golden goose says:

    I am also commenting to let you know what a fantastic encounter my cousin’s daughter enjoyed checking your web page. She figured out many details, which include how it is like to have a wonderful helping character to let folks with no trouble fully grasp a number of advanced issues. You truly did more than people’s expected results. Thank you for coming up with these essential, trustworthy, revealing and cool thoughts on your topic to Julie.

  13. I in addition to my pals appeared to be following the excellent ideas located on the website and instantly developed a terrible feeling I had not thanked the site owner for them. These young boys had been so glad to see them and have clearly been using them. Appreciation for turning out to be simply helpful and also for finding some ideal things most people are really needing to discover. Our own sincere regret for not saying thanks to you earlier.

  14. yeezy shoes says:

    Thank you a lot for giving everyone an extremely wonderful possiblity to read articles and blog posts from this blog. It’s always so nice plus stuffed with a good time for me personally and my office fellow workers to visit your web site at the least 3 times in one week to study the fresh items you have. And of course, I’m so actually astounded concerning the brilliant tricks you serve. Selected 3 tips in this post are really the most efficient I’ve ever had.

  15. fear of god says:

    My husband and i got really ecstatic Raymond managed to conclude his homework while using the ideas he discovered while using the weblog. It is now and again perplexing just to find yourself giving freely strategies some others have been selling. We remember we have the blog owner to be grateful to because of that. All the illustrations you’ve made, the straightforward web site menu, the relationships you help create – it is most great, and it’s really letting our son and us reckon that this content is excellent, which is certainly highly pressing. Thank you for the whole lot!

  16. gateio says:

    I may need your help. I’ve been doing research on gate io recently, and I’ve tried a lot of different things. Later, I read your article, and I think your way of writing has given me some innovative ideas, thank you very much.

  17. Thanks for all of your work on this web site. Kate enjoys making time for investigations and it’s really obvious why. Almost all hear all relating to the powerful ways you present insightful tactics through this web blog and therefore inspire contribution from other people on that content and my daughter is in fact being taught a great deal. Enjoy the remaining portion of the new year. You’re the one performing a terrific job.

  18. kd 14 says:

    I would like to express thanks to you for bailing me out of this type of instance. After checking through the world-wide-web and obtaining strategies that were not helpful, I was thinking my life was done. Existing minus the strategies to the issues you’ve sorted out by means of your main write-up is a serious case, as well as the ones that would have in a negative way damaged my career if I had not noticed your site. Your actual training and kindness in dealing with all things was vital. I’m not sure what I would have done if I hadn’t come upon such a subject like this. I can at this point look forward to my future. Thank you very much for this impressive and effective guide. I won’t hesitate to refer the sites to anybody who needs assistance on this area.

  19. I wanted to create you the very little observation to say thanks the moment again for your exceptional solutions you have discussed here. It was shockingly generous with you giving without restraint just what a lot of people would have distributed as an e book to generate some money for themselves, particularly seeing that you might well have tried it if you ever decided. Those secrets likewise worked like a good way to know that someone else have a similar passion really like my own to find out very much more with reference to this problem. I’m sure there are several more pleasurable times up front for those who looked at your website.

  20. I have to convey my passion for your generosity for those people who require assistance with that issue. Your personal commitment to passing the solution along had become particularly important and have truly enabled associates like me to get to their desired goals. Your amazing valuable key points denotes much a person like me and further more to my colleagues. With thanks; from each one of us.

  21. Thanks a lot for giving everyone remarkably breathtaking chance to read critical reviews from this blog. It can be so terrific plus stuffed with fun for me personally and my office fellow workers to visit your blog not less than 3 times in 7 days to study the latest tips you have got. And lastly, I am also usually satisfied with the tremendous suggestions you give. Selected 4 ideas in this article are clearly the most impressive I have ever had.

  22. I want to show some thanks to the writer for bailing me out of this difficulty. As a result of surfing around throughout the internet and obtaining tips which are not pleasant, I thought my entire life was over. Existing without the solutions to the difficulties you’ve sorted out through this guide is a crucial case, and the kind that would have adversely damaged my entire career if I had not encountered your web blog. The knowledge and kindness in controlling every aspect was tremendous. I am not sure what I would’ve done if I hadn’t come upon such a subject like this. I can also now relish my future. Thank you very much for the expert and amazing help. I won’t be reluctant to recommend your web blog to any person who would need guidelines on this situation.

  23. When I initially commented I clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now every time a comment is added I get four emails with the identical comment. Is there any way you may take away me from that service? Thanks!

  24. I and also my pals have been digesting the great information found on your web site then suddenly I got a horrible feeling I had not thanked the blog owner for them. All the boys appeared to be as a consequence stimulated to study all of them and have in effect truly been having fun with those things. Appreciate your really being indeed accommodating and also for settling on such marvelous useful guides millions of individuals are really needing to be informed on. My honest apologies for not expressing gratitude to you earlier.

  25. birkin bag says:

    I simply wanted to jot down a quick remark so as to express gratitude to you for those lovely strategies you are writing here. My time consuming internet look up has finally been honored with really good content to share with my guests. I would claim that many of us visitors are unquestionably endowed to be in a good website with so many outstanding people with useful concepts. I feel very much fortunate to have come across your entire site and look forward to so many more pleasurable moments reading here. Thank you once again for everything.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *




© All rights reserved © 2017 NewsTheme
Desing & Developed BY ServerNeed.com